menarik nih!jom klik...!

Saturday, 14 July 2012

SUP TULANG!!

wah...kalau dengar pada topik post ari ni memang tak nak kalah katanya...hehehe...hahaha...actually,arini Bedah teringin nak menyantap tulang!tulang pe??dinasour ke..??amboi...sanggup ke Bedah nk telan tulang dinasour??hehehe....
Bedah tetibe terasa nak masak sup tulang untuk dijadikan menu arini...selalu sangat dah makan gulai je,arini kita tukar selera nak masak sup pulak lah... =) Bedah pun dengan seronoknya nak juga berkongsi resepi sup tulang Bedah ni...alah,senang aja nak buat..dan ini cara Bedah..kalau uoolllsss da resepi sendiri yang lagi BEST,bley la post kat Bedah...boleh kita sama-sama berkongsi resepi..yer tak..??


RESEPI SUP TULANG ....


Bahan-bahannya:

BAHAN A

1 kg tulang lembu
200 gm daging

BAHAN B

2 btg saderi ( hiris  serong)
3 ulas bwg besar ( hiris 4)
5 ulas bwg putih ( hiris 2 je)
2 inci (sebesar ibu jari jew) lengkuas ( hiris jugak ) - jangan byk sgt nnt takut rasa payau/pahit
3 inci halia (hiris juga )
4-5 btg cili padi (nak letak pun boleh,tak nak pun takpe..)
2 btg kulit kayu manis (kalau besar 2 dh cukup,kalau pendek2 je guna la 3 )
bunga lawang+bunga cengkih+buah pelaga
1 uncang sup bunjut

BAHAN C

daun sup
daun bawang
2 biji tomato ( potong 4 )
2 biji kentang ( potong 6 )
garam + bahan perasa (ini terpulang pada anda)
bawang goreng
***asam limau (kalau nak letak ler,kalau taknak pun tak pe...)


CARA-CARA

1. cuci bersih2 tulang dan daging tu.Lepas tu masukkan dalam air dan rebus BAHAN A sampai empuk. (kalau da pressure cooker,lagi la senang,rebus je dlm tu)

2. Dah empuk, masukkan BAHAN B. Pastu kalau dah menggelegak semua bahan tadi dan naik bau, boleh la campak pula BAHAN C. Garam dan perasa itu ikut rasa anda la yerrrr.....

3. Kemudian, masukkan BAHAN C  dan gaul rata tapi jangan kuat sangat,hancur lebur nanti tomato dan kentang 2 dalam sup nanti..hehehe.....

DAH SIAP!!!! nak tengok gamba ker..??bley.....!! SELAMAT MENJAMU SELERA...!!

ini bahan2 nyerrr.........


selepas dah masukkan semua bahan..nampak tulang tue..???hehehe....

selamat makan.....!!


Friday, 13 July 2012

TAHUN KELAHIRAN


malam ni tetiba pulak Bedah teringin nak tahu tentang tahun dalam kalendar Cina..tak tahu apa sebab so,bila Bedah online tadi,Bedah ada terjumpa tentang maklumat ni....So,baca la sama2 ok...kredit kepada :  www.gemintang.com

p/s:rasa2nya Bedah lahir tahun apa ek...???heheheheeeee........

Legenda Shio
Menurut legenda tradisional Cina, ke dua belas binatang dikumpulkan dalam satu hari untuk menentukan siapa yang menjadi pemimpin dalam siklus pertahunan. Sang Khalik membuat kontes tersebut: siapapun yang dapat menyeberang sungai akan mendapat giliran pertama, dan sisanya akan mengikuti urutan sesuai dengan kedatangan mereka.
Pada awalnya kedua belas binatang berkumpul di dalamnya termasuk kucing. Kucing memberitahu berita ini kepada teman baiknya si Tikus, dan mereka setuju untuk pergi berdua keesokan harinya. Namun, ketika hari dimana kontes dimulai Tikus tidak membangunkan Kucing, yang sebagai seorang kucing senang sekali tidur sepanjang hari. Maka itu kucing tidak mengikuti lomba dan tidak masuk dalam siklus tahunan shio.
Pada saat kompetesi, tikus yang penuh akal menumpang pada si Kerbau yang kuat dan gagah untuk menyeberangi sungai. Ketika kerbau sudah mau meloncat ke tepian seberang sungai, tanpa sepengetahuan Kerbau, si Tikus meloncat dari punggung kerbau, dan menjadikan dia pemenang kontes. Binatang terakhir adalah binatang malas yaitu Babi yang pemalas, oleh karena itu Tikus menjadi tahun pertama dari siklus shio, dan diakhiri oleh babi tanpa adanya shio Kucing dalam dua belas siklus tahun itu. Dan oleh karena itu juga, menurut legenda, permusuhan antara kucing dengan tikus dimulai dan masih berlanjut sampai sekarang.
Shio TikusRat – TIKUS
Kamu imajinatif, menyenangkan dan benar benar murah hati terhadap orang yang kamu cintai. Namun, kamu cenderung mudah marah dan terlalu kritis. Kamu juga dikenal sebagai orang yang opportunis. Lahir dalam shio ini, kamu akan senang bekerja dalam sales atau penulis, kritikus atau penerbit.
Lahir di Tahun 1924, 1936, 1948, 1960, 1972, 1984, 1996, 2008.
Lebih detail klik disini
Shio KerbauOx – KERBAU
Dilahirkan sebagai pemimpin, kamu menjadi inspirasi untuk orang di sekitar kamu. Kamu memilih metode konservatif dan berbakat menggunakan tangan kamu. Sangat mengharapkan segala sesuatu berjalan sesuai dengan pilihan kamu. Shio kerbau akan sangat berhasil sebagai dokter, jendral atau penata rambut.
Lahir di Tahun 1925, 1937, 1949, 1961, 1973, 1985, 1997, 2009.
Lebih detail klik disini
Shio MacanTiger – MACAN
Kamu sensitif, emosional dan mampu menciptakan cinta yang luar biasa. Namun, kamu memiliki kecenderungan mengambil semua dan menjadi kerasa kepala dengan apa yang kamu anggap benar; lebih dikenal dengan istilah pemberontak. Shio macan ini sangat cocok sebagai boss, penjelajah, pembalap atau matador.
Lahir di Tahun 1926, 1938, 1950, 1962, 1974, 1986, 1998, 2010.
Lebih detail klik disini
Shio KelinciRabbit – KELINCI
Kamu adalah orang yang baik, sangat patuh dan menyenangkan. Kamu memiliki kecenderungan menjadi sentimentil. Menjadi hati-hati dan konseratif, kamu sangat berhasil dalam bisnis dan juga menjadi pengacara, diplomat atau aktor yang baik.
Lahir di Tahun 1927, 1939, 1951, 1963, 1975, 1987, 1999, 2011.
Lebih detail klik disini
Shio NagaDragon – NAGA
Penuh fitalitas dan antusias, Naga adalah individu yang popular meskipun dengan reputasi yang buruk dan ‘mulut besar’. Kamu sangat pandai, berbakat dan perfeksionis namun kualitas ini menjadikan kamu kompeten di lingkungan kamu. Kamu akan sangat cocok sebagai artis, pendeta atau politikus.
Lahir di Tahun 1916, 1928, 1940, 1952, 1964, 1976, 1988, 2000.
Lebih detail klik disini
Shio UlarSnake – ULAR
Kaya di dalam kebijakan dan ramah, kamu sangat romantis dan berpikir dalam dan intuisi kamu memandu dengan kuat. Hindari sikap rakus terhadap uang. Jaga selera humor mengenai hidup kamu. Shio ular biasanya cocok sebagai guru, filosofi, penulis, psikiater dan peramal.
Lahir di Tahun 1917, 1929, 1941, 1953, 1965, 1977, 1989, 2001.
Lebih detail klik disini
Shio KudaHorse – KUDA
Kapasitas kamu dalam bekerja keras sangat mengagumkan. Kamu adalah orang yang mandiri. Selain pandai dan ramah, kamu cenderung menjadi egois dan tajam dan harus menjaga diri agar tidak terlalu mementingkan diri sendiri. Shio kamu menandakan sukses sebagai petualang, peneliti, puitis atau politikus.
Lahir di Tahun 1918, 1930, 1942, 1954,1966, 1978, 1990, 2002, 2014.
Lebih detail klik disini
Shio KambingGoat – KAMBING
Selain sering merasa salah tingkah dihadapan orang lain, Shio Kambing dapat menjadi teman yang menyenangkan. Kamu sangat elegan dan artistik namun menjadi yang pertama dalam memberikan komplain apapun. Singkirkan rasa pesimisme dan kekhawatiran dan coba untuk menjadi tidak tergantung terhadap kenyamanan materi. Kamu akan cocok sebagai aktor, pengebun atau penata rias.
Lahir di Tahun 1919, 1931, 1943, 1955, 1967, 1979, 1991, 2003, 2015…
Lebih detail klik disini
Shio MonyetMonkey – MONYET
Kamu sangat pintar, karena sifat alami kamu yang luar biasa dan personalitas yang menarik, kamu sangat disukai. Monyet, bagaimanapun juga, harus menjaga agar tidak menjadi orang yang oportunis dan tidak dipercaya oleh orang lain. Shio kamu menjanjikan kesuksesan disegala bidang yang kamu coba.
Lahir di Tahun 1920, 1932, 1944, 1956, 1968, 1980, 1992, 2004, 2016…
Lebih detail klik disini
Shio AyamRooster – AYAM
Ayam adalah pekerja keras; tegas dalam mengambil keputusan juga jarang mengutarakan pemikiranya. Oleh karena ini, kamu cenderung menjadi ekslusif terhadap orang lain. Kamu adalah pemimpi, pemilih busana yang baik dan ekstravaganza. Lahir dalam shio ini kamu dapat bahagia menjadi pemilik restoran, penerbit, tentara atau turis.
Lahir di Tahun 1921, 1933, 1945, 1957, 1969, 1981, 1993, 2005, 2017…
Lebih detail klik disini
Shio AnjingDog – ANJING
Anjing tidak pernah mengecewakan kamu. Lahir dalam shio ini kamu sangat jujur, dan setia orang yang kamu cintai. Kamu selalu merasa khawatir, perkataan yang tajam dan cenderung mencari kesalahan. Namun kamu akan menjadi businessman, aktivis, guru atau polisi yang baik.
Lahir di Tahun 1922, 1934, 1946, 1958, 1970, 1982, 1994, 2006, 2018…
Lebih detail klik disini
Shio BabiPig – BABI
Kamu adalah teman yang baik, orang yang pintar dengan kebutuhan yang kuat untuk mencapai tujuan apapun. Kamu sangat baik, toleran dan jujur namun juga mengharapkan hal yang sama dari orang lain, tentunya hal ini sangat naif. Pencarian kamu terhadap material dapat menjadi kegagalan. Babi akan sangat berhasil dalam bidang seni seperti penghibur atau juga pengacara.
Lahir di Tahun 1923, 1935, 1947, 1959, 1971, 1983, 1995, 2007, 2019…
Lebih detail klik disini

KAWAN VS LAWAN

kawan ni ada macam2 jenis kawan...kawan yang masa kita senang,ramai yang berkepit dan melekat mcm semut hurung gula 2...masa kita gelak,dia lagi kuat gelak,masa kita senyum,dia lagi lebar senyum sampai ke telinga..tapi bila kita susah,adakah semua yang dekat dengan kita dulu ada dengan kita??


Bedah sendiri pernah berkenalan,berkawan dengan ramai jenis kawan..Ada yang masa Bedah senang,ramai sangat yang berdamping (wahhh..dah macam puteri bunian tau..hehehe) dengan Bedah tapi bila Bedah susah dan sakit,separuh daripada dorg yang Bedah gelar kawan tadi 2 hilang,lesap entah kemana...hanya tinggal saki baki yang masih lagi sanggup meraung dan menanggung rasa sakit Bedah 2 bersama-sama....Masa inilah Bedah baru sedar siapa KAWAN dan siapa LAWAN....


Bedah sangat-sangat bersyukur sebab masih dikelilingi kawan-kawan yang sangat menghargai nilai persahabatan...Dorg sentiasa menghormati antara satu sama lain...Dan post kali ini pun Bedah memang nak tujukan khas buat kawan2 Bedah yang sentiasa da dengan Bedah saat suka dan duka Bedah...Bedah nak ucapkan terima kasih buat semua yang mengenali Bedah dari dulu hinggalah sekarang....Bedah minta maaf kalau Bedah pernah menyakitkan atau mengguris perasaan kalian....

Inilah antara kawan-kawan Bedah..... =)













KAMI THE MUSICAL

 6-8 Julai dah berlangsung Kami The Musical kat Panggung Bandaraya Kuala Lumpur. Memang dah niat Bedah nak pegi tgk teater ni sebabnya Bedah memang suka filem Kami yang pernah dilakonkan oleh Allahyarham Sudirman Hj Arshad. 

Buat uoolllsss yang tak tahu tentang teater ni, ia adalah adaptasi daripada filem Kami arahan Patrick Yeoh. Teater ini arahan serta olahan oleh pengarah Khairnazwan Rodzy dan telah dilakonkan oleh Daus AF8 sebagai Tookoo dan Adik Faris Adzim (UPIN IPIN) sebagai Din.

 Bedah nak tunjukkan gambar-gambar yang dah Bedah amik ni masa menonton teater ni hari tu...tapi maaf sgt2 la sebab jauh....hehehehe....Layannnnn.....heheeheheee..


hah....tu diaaa....Tookoo dah keluar pentas..


 Bedah paling suka watak India ni dimana dorg ni la yang curi duit Tookoo dan Din masa dorg berhempas pulas mengemas halaman rumah org hanya untuk mencari sesuap nasi....


 ni pulak adalah scene dimana Din terlantar di hospital setelah dilanggar lari oleh sebuah kereta semasa dia dan Tookoo sedang melintas jalan...sedih sangat scene nie...


scene ni betul2 sedih sebab saat inilah Bedah dapat lihat keakraban watak Tookoo dan Din....

Thursday, 12 July 2012

hah??NAIK LAGI??

hah..????naik??betul ke ni??syukur...ALHAMDULILLAH...

seronok Bedah bila 'check' keputusan kali ini sangat-sangatlah diluar jangkaan..pernah la Bedah dengan kawan2 buat andaian tentang berapa target yang kami nak capai untuk semester lepas..Bedah selalunya kalau time target ni,memang tak nak kalah..mesti nak tinggi..hahaha...tapi dalam hati memang risau kalau tak dapat capai target 2. Bedah pun target lite2 je la sebab takut frust menonggeng.


Bila tengok aja result yang terpampang kat portal tue,tetibe je berderau darah Bedah!!Sangat-sangat tinggi..!!3.73??!!memang dah lari jauh dengan target Bedah...Masa tu apa yang Bedah nampak hanyalah muka emak Bedah kat kampung...Tetibe mcm flashback ala2 negatif kamera gitu wajah emak Bedah sambil berdoa kat kain sejadah....Aduh....bergenang airmata Bedah masa tu..Hanya ALLAH yang dapat balas doa serta segala pengorbanan emak Bedah pada Bedah adik beradik....


Bedah bukan nak menunjuk-nunjuk cuma Bedah harap dengan cerita Bedah dapatla kawan2,adik2 yang tengah membaca blog Bedah ni jadikan ia sebagai teladan dan maybe contoh untuk makin maju dalam pelajaran..bukannya pe,dulu Bedah pernah jatuh tersungkur ala2 buah cempedak busuk sebab tak belajar betul2..Bedah salahkan diri Bedah sebab salah pilih kawan n haluan hidup tapi bila dah jatuh tu,kena la cepat2 bangun sebab Bedah tau takda siapa yang akan tlg kita kecuali diri kita sendiri.... 
 =)

selamat malam....n harapnya dapat berjumpa lagi...


PENGALAMAN PERTAMA NIE.....!!!


wah...!! inilah pengalaman pertama Bedah menulis dalam blog..hehehe..terujanya bukan kepalang lagi...tak tau mana nak mula,nak tulis apa,nak kongsi apa,nak cerita apa pada yang membaca..hahaha..yang penting,ada ker yang membaca coretan Bedah nie??..hahahaha..

Anyway, dah lama sebenarnya Bedah berangan nak menulis blog tapi segan tue MENEBAL sgt melekat dekat diri Bedah yang comel nie...yerla..bila membaca blog kwn2, blog sesape yg FOFULAR kan membuatkan Bedah pun excited jugaklah...hahahahaaa...yang penting,Bedah dah ada blog sendiri...hahaha..jangan marah uoolllllssss....


okaylah..nanti kita jumpa lagi ok..tatatititutu......